У вересні в Харкові заснували Асоціацію прифронтових міст та громад, яку очолив міський голова Ігор Терехов. Наразі до її складу увійшли 11 областей України. На думку політолога Антона Авксентьєва, дана асоціація сформована як структура, віддана Офісу президента, а позиція її голови може стати підтвердженням виходу Ігоря Терехова на загальнодержавний рівень.
Детальніше про передумови її заснування та значимість асоціації для Харківщини Антон Авксентьєв розповів в ефірі Українського Радіо Харкова.
Далі — пряма мова.
Асоціація прифронтових міст і громад: причини заснування та важливість для Харкова й України
Яка ціль створення Асоціації прифронтових міст і громад?
Загалом, я вважаю, що останніми місяцями посилився конфлікт між центральною владою та місцевим самоврядуванням. Найбільший лідер місцевого самоврядування в Україні, який вже відкрито протистоїть центральній владі — це мер Києва Віталій Кличко. Він водночас є ще й президентом Асоціації міст України. Він безперервно позиціонує себе так, що висловлюється від імені всього місцевого самоврядування в різноманітних спірних кейсах, де не збігаються інтереси центральної влади, зокрема й Офісу президента, і місцевого самоврядування.
Я гадаю, що виникнення Асоціації прифронтових міст і громад погоджено з центральною владою, хоча тут також є деякі нюанси. Якщо дуже спростити, то я думаю, що Зеленському цю ідею подавали як проєкт "анти-Кличко", що в нас буде своя віддана асоціація місцевого самоврядування. Певні переваги цим громадам потрібно буде надавати за їхню лояльність, але в цілому це буде створювати баланс — вже не буде такої однобокої картини, що Кличко та інші представники місцевого самоврядування постійно говорять про утиски. В нас буде більш налаштована на конструктивну взаємодію з нами асоціація місцевого самоврядування.
Статус, що це саме прифронтові громади, певним чином підвищує зовнішню легітимність даної асоціації — що це не якісь тилові, котрі намагаються наживатися на війні, а саме ті громади, котрі найбільше страждають, тому до їхнього голосу слід дослухатись найбільше. Це перший шар в цій історії, перший рівень, який я би виокремив.
Віктор Геращенко, Ніна Лемеш, В’ячеслав Чаус, Ігор Терехов та Сергій Мілютін на зустрічі з нагоди підписання меморандуму в Чернігові 9 жовтня 2025 року. Суспільне Чернігів
Другий рівень полягає в тому, що коли я вимовляю "центральна влада" і коли ми говоримо про центральну владу, ми схильні вважати, що це дуже поєднано. Все зводиться лише до однієї особи і немає жодних внутрішніх суперечностей всередині теперішньої владної команди. А вони є, і вони загострилися після перезавантаження уряду.
Реально дві людини, які мають серед українських політиків найбільший вплив на президента Володимира Зеленського, два полюси впливу — це голова офісу президента Андрій Єрмак і голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія. У багатьох питаннях внутрішньої політики української і багатьох кадрових питаннях, фінансових питаннях, формальних, неформальних, їхні інтереси також постійно входять в певний конфлікт або щонайменше суперечать один одному.
Після перезавантаження уряду досить багато втратила група впливу Давида Арахамії й навпаки зріс вплив Єрмака. Є дві людини з орбіти впливу Арахамії — це Данило Гетманцев, народний депутат, голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики й голова Миколаївської обласної військової адміністрації Віталій Кім, котрий є давнім другом Арахамії.
Коли я побачив презентаційний форум, де головну роль грав Ігор Терехов, міський голова, котрий очолив цю Асоціацію прифронтових міст і громад, то мене спочатку здивувало, до чого тут Гетманцев, який теж був там в президії, чому приїхав Кім із Миколаєва, чому от саме ці люди. Потім я дослідив це питання і припущення підтвердилось — що це значною мірою ініціатива Давида Арахамії, створення такої асоціації. Тому що їх посунули, зокрема і Гетьманцева, від впливу на податкову і фінансову політику, й вони шукають певний інструмент для збільшення свого впливу.
Зараз у Гетманцева риторика дуже змінилася за останні декілька місяців. Він багато ініціатив озвучує популістських, як на мене. Раніше він завжди казав дуже непопулярні речі проти бізнесу, як більше податків зняти, і так далі. Можна сказати, що Єрмак у нас контролює виконавчу владу, а Арахамія — законодавчу владу, тому в них інституційно закладений ось такий певний конфлікт.
У Гетманцева зі Стефанчуком була поправка до бюджету — збільшити платню представникам вищої освіти, науково-педагогічним працівникам. Там вони пропонували мінімальний посадовий оклад 30 000 гривень, це майже втричі більше, ніж зараз. Це дуже популістська ініціатива, яка дуже не схожа на Гетманцева, яким він був ще там три-чотири місяці тому. Це все підтверджує гіпотезу, що Гетманцев "в контрах" зараз із діючим урядом. Він буде критикувати уряд із якихось соціал-популістських позицій, як не дивно.
Якщо порівнювати з Асоціацією міст України, дана асоціація — регіональна?
Це вже майже половина країни. Я подивився: там останній пресреліз щодо заходів був, що нібито представники 11 областей будуть долучатися, підписувати меморандум про намір вступити в цю асоціацію. На початку я бачив про сім областей, зараз — вже про 11.
Міський голова Харкова Ігор Терехов та начальник Чернігівської ОВА В’ячеслав Чаус під час підписання меморандуму 9 жовтня 2025 року у Чернігові. Суспільне Чернігів
Ігор Терехов відвідував і Сумщину, і Чернігівщину. Там, до речі, була певна допомога від обласних військових адміністрацій. Як я зрозумів, на Харківщині спочатку в обласній військовій адміністрації дуже напружилися щодо створення даної асоціації, але тиждень тому надійшла "відмашка" і всі громади, зараз вже всі 56 громад Харківської області долучилися.
Дуже цікаво була подана дана новина на сайті Харківської обласної військової адміністрації з прямою мовою начальника Олега Синєгубова і без жодної згадки про Терехова взагалі. Я помітив цей кумедний, як на мене, момент щодо прес-релізу: зазвичай, якщо відбувається такий захід, на якому два співголови, то принаймні можна назвати, що там ще й був Ігор Терехов, котрий очолює цю асоціацію. Але в цьому релізі на сайті ХОВА прізвище міського голови Харкова не згадується.
Стартовий з'їзд даної асоціації, був понад місяць тому, але остаточно громади Харківської області всі долучилися пізніше. Коли був цей стартовий форум, то в президії був і вже згаданий Гетманцев, просто народний депутат формально, і Кім, взагалі з Миколаївської області — а Синєгубова Терехов у президіум на сцену не запросив.
Керівник Харківської ОВА Олег Синєгубов, 20 жовтня 2025 року. Суспільне Харків/Дмитро Гребінник
Вважаю, що стартово були певні теж ревнощі, конкуренція, напруження, бо якщо подивитися очима Синєгубова в середині вересня, коли даний захід відбувається, то, я думаю, що він в цьому бачить певну конкуренцію за вплив — що зараз харківський міський голова буде впливати на всі 56 громад, щось лобіювати, відстоювати і на нього вони будуть орієнтуватися. Натомість у голови обласної ради Тетяни Єгорової-Луценко є своя ще асоціація, Українська асоціація районних та обласних рад — а що є в мене? Синєгубов міг трошки з пересторогою поставитися до цієї ще однієї нової асоціації.
Потім, найімовірніше, відбулися якісь кулуарні перемовини, консультації, дзвінки з Києва і начальнику військової адміністрації Харківщини пояснили, що треба допомагати, а не саботувати. І синхронно ті громади, які одразу не долучилися, увійшли.
Чи стане Ігор Терехов неформальним чи формальним лідером прифронтового Сходу і Півдня?
Це дійсно вихід на загальнонаціональний рівень. Де-факто Терехов вийшов на загальнонаціональний рівень разом із Харковом із початком повномасштабного вторгнення. Я вважаю, що це один із тих мерів, котрого знають майже в усій країні далеко за межами безпосередньо його громади. Але зараз відбувається інституціоналізація його виходу на загальнонаціональний рівень.
Ще раз повторю своє припущення: я думаю, що це буде досить лояльна до Офісу президента організація об'єднання самоврядування, тому що з іншими мерами-мільйонниками в Офісу президента відносини дуже напружені. І не лише з Віталієм Кличком, котрого я згадав, а і з мером Дніпра Борисом Філатовим є конфронтація, із Садовим у Львові є конфронтація.
Якою може бути користь від асоціації для мешканців Харківщини?
Я думаю, що якась змістовна частина, окрім політичної, про котру ми так багато казали, теж буде. Я бачив заяву асоціації, що вони намагатимуться зберегти 64% ПДФО для місцевих бюджетів, і зважаючи на те, як пройшли про перше читання голосування за державний бюджет 2026 року, дійсно буде збережено ці 64% ПДФО.
Другий пункт якраз стосується того, що асоціація наполягає на забезпеченні повної компенсації місцевим бюджетам усіх наданих пільг на території даних громад для бізнесу. Зокрема, як це в Харкові відбувається, вже два роки є пільги для бізнесу щодо сплати земельного податку й інших місцевих податків. Щоб це не впливало на бюджет безпосередньо цієї громади, асоціація буде лобіювати, щоб була дотація з державного бюджету.
Ігор Терехов, міський голова Харкова, 21 жовтня 2025 року. Суспільне Харків/Вікторія Якименко
Вважаю, що в обмін на таку політичну лояльність і в обмін на всі витрати часу на всю цю політичну історію, все-таки щось буде отримувати асоціація та її представники — щось змістовне, економічне, що зводиться до грошей. Ми побачимо це вже за місяць по тому, яка буде кінцева редакція проголосованого бюджету на 2026 рік, які там будуть новації позитивні, сподіваємося, для прифронтових громад, як будуть їхні інтереси відстоювані.
Я зараз ще один кейс згадаю, про військовий ПДФО, коли його забирали наприкінці 2023 року з місцевих бюджетів на рівень державного бюджету. Це була дуже конфліктна ситуація стосовно інтересів центральної влади і місцевого самоврядування й Ігор Терехов тоді був чи не єдиним представником місцевого самоврядування, котрий виступив за націоналізацію військового ПДФО, що суперечило інтересам Харківської громади. Це коштувало нам три чи чотири мільярди гривень на рік із бюджету, це дуже багато, але він тоді продемонстрував політичну лояльність, на відміну від вже згаданих мною Кличка, Філатова та інших мерів великих міст, котрі були проти націоналізації військового ПДФО.
Чи можливе створення Харківської МВА замість міської ради?
14 жовтня Президент припинив міському голові Одеси Геннадію Труханову українське громадянство, а 15 жовтня підписав розпорядження про утворення Одеської міської військової адміністрації. Чи є підстави очікувати запровадження в Харкові міської військової адміністрації замість міськради?
Я думаю, що така загроза є ще з кінця 2022 року, коли після приємного приводу й після деокупації великої кількості громад на Харківщині почалося створення військових адміністрацій населених пунктів, котрі заміщували місцеве самоврядування.
У кожному випадку це фактично ручне управління, тому що це позаелекторальний вимір — це призначення, а не вибори. Можна призначити ту ж людину, котру обрали місцеві жителі на останніх виборах, а можна призначити будь-яку іншу людину. І так само підстави для створення військової адміністрації і фактично "помноження на нуль" в цій громаді місцевого самоврядування, вони теж чітко не визначені. Можна зробити, а можна не зробити.
Це стає дуже небезпечним, як на мене, політичним інструментом для зловживань з боку центральної виконавчої влади. Це дійсно дуже загрозлива тенденція для місцевого самоврядування. Розуміючи ці ризики, що в будь-який момент можна розпочати інформаційну кампанію, сказати, що в Харкові так небезпечно, що тут конче потрібно зараз створити військову адміністрацію населеного пункту і призначити кого захочеться, Терехов є дуже лояльним до центральної центральної влади, до Офісу президента і до Давида Арахамії, фактичного керівника парламенту, до всіх центрів впливу. Він намагається демонструвати свою лояльність, щоб убезпечити себе від такого сценарію.
Геннадій Труханов під час наради представників Асоціації міст України в Києві, Україна, 22 жовтня 2019 року. УНІАН/Пресслужба Кабінету міністрів України
Бо от останній штрих: в Одесі ж як сталося? Була трагедія з повенями, дев'ять загиблих, одна дитина. Це стало дуже зручним інформаційним приводом, щоб із Трухановим, із яким довго вже точилася конфронтація, зробити ось такий сценарій військової адміністрації населеного пункту — фактично, на
Source: suspilne.media
